Del 1: Hvad er det?
Denne korte introduktion til scenius er skrevet af senior editor Elizabeth Debold fra magasinet EnlightenNext.
Magasinet har i de sidste 20 år beskæftiget sig med udviklingen af den menneskelige bevidsthed, hvordan vi tager det næste skridt sammen og hvordan det ser ud. Da EnlightenNext faldt over begrebet scenius, blev de opmærksomme på, at det beskrev den kollektive kreative proces, der havde gjort, at deres magasin over årene havde formået at tilbyde noget ekstraordinært. Desuden så de i begrebet et bevis på, at vores forståelse af kreativitet udvikler sig – at scenius så ud til at være en af de ideer, der er med til at definere den yderste kant af vores ’zeitgeist’.
Her er Elizabeth Debolds beskrivelse af hvad scenius er:
Scenius er den kollektive version af geni. Det blev opfundet af musikvidunderet Brian Eno og henviser til hans opdagelse af at det geniale ikke kun opstår i ekstraordinære individer, men at genier opstår ud af dynamiske, cutting edge ’scener’ (forsamlinger) eller kulturelle nicher hvor en gruppe af mennesker, ofte med forskelligartede kompetencer og ekspertiseområder prøver at skabe noget nyt og værdsætter hinanden for at tage chancer og udfordre status quo. Tænk bl.a. på: the Beats, Xeroc PARC, kvinders bevidstgørelse in 60erne, det 19 århundredes trancendentalister, kunstscenen i 1920ernes Paris …. Der er eksempler på scenius indenfor kunsten, filosofien, videnskaben og teknologien på tværs af kulturer og over de sidste mange århundreder af den menneskelige historie.
Mine kollegaer og jeg har en fornemmelse af at scenius spiller en vigtig rolle i kulturel udvikling. Det er fascinerende at scenius ser ud til at bryde frem mange forskellige steder når der er ved at ske epokegørende forandringer. Er det sådan at scenius holder et mikrokosmos af et nyt potentiale for kulturen? Hvis man for eksempel tænker på salonerne i Frankrig i løbet af det 18. Århundrede var den frie tænkemåde og ligelige forhold mellem mænd og kvinder langt forud for sin tid. Det var ikke kun det at nye filosofiske og politiske teorier blev diskuteret – ideer der på dramatisk vis kom til at forme den moderne verden – men også, at måden mennesker relaterede til dem selv og hinanden på, var ny. Og den ’nyhed’ er nu noget, vi tager for givet som en del af virkeligheden.
Dette er nogle indledende tanker omkring scenius som vi har diskuteret på magasinet. I denne blogserie vil vi holde styr på hvad vi lærer om scenius mens vi går dybere i vores egen undersøgelse. Du vil høre mere om de forskellige forfattere vi læser og de samtaler vi har, mens vi sammen går mere i dybden med denne nye måde at tænke over kreativitet.